العودة   منتديات جودزيلا > « المنتديـات العـامــه » > المنتدي العام - General Section > قسـم المواضيع العامـه

قسـم المواضيع العامـه هنا ستجد كل ما ليس علاقه باى قسم من اقسام المنتدى !

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
رقم المشاركة : ( 1 )
قديم   24-05-2010, 06:26 PM
الصورة الرمزية بنوتة مصرية
 
بنوتة مصرية
بنوتة مصرية غير متواجد حالياً
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع
Egypt
 
رقم العضوية : 35129
تاريخ التسجيل : May 2010
الدولة : ΣģỴṗṫ
العمر : ώ εпṫậ ๓ạℓќ
الجنس :  Female
مكان الإقامة : Ḟε bitna
عدد المشاركات : 2,650 [+]
آخر تواجد : 26-06-2014 [+]

Osscar1 أزاى تعرف تتعلم تقنع اللى أدامك عن طريق التنوبم المغنطيسى


Bookmark and Share

اذا اعجبك الموضوع - فساهم معنا فى رفع ترتيب منتديات جودزيلا عن طريق نشر الموضوع علي الفيس بوك

إزاي تعرف تتعلم تقنع اللى ادامك عن طريق التنويم الضمني .؟:n20064:

التنويم الضمني هو عبارة عن
- تقنيات نفسية بتهدف لإقناع الشخص بفكرة من خلال زرعها جواها عن طريق القصص او الاقتراحات المباشرة او المتضمنة بأنواعها وده بيحصل في حالة الترانس ، او حالة ذهنية مخصصة معينة بتوصل الشخص ليها وبعد كده بتبدأ تستخدم تقنياتك عليه ..

ولإن الطريقة ديه بتنجح بنسبة 80% او اكتر فده بيزيد جواك القدرة والموهبة انك تقنع وتخلي الناس تستجيب ليك بشكل طبيعي جدا من غير ماحد يحس انك بتقنعه او انك عايز توصله رسالة ما .. وعلشان كده فانت محتاج تتمرن بشكل مستمر على تقنياتها ، التنويم الضمني الي بينجح فيه ده حد متمرن كويس اوي وفاهم الفكرة وفاهم القنيات وعنده تقنيات خاصة بيه ، والخبر الجميل هنا ان التمرين والتجارب مبتاخدش وقت ابدا وبتكتشف بعد كده انك بتستخدمهم بشكل طبيعي وتلقائي فبقى جزء من شخصيتك انك تقنع وتزرع افكار وتوجه الناس وتغير تفكيرهم ومشاعرهم لمجرد انك بتتكلم بطبيعتك وبتدمج التقنيات ديه في لغتك الخاصة بيك ..

بعض الناس راسلوني بإنهم استخدموا التقنيات الي اتكلمت عنها في خلال المقالات الي فاتت ، واتكلموا اد ايه التقنيات ديه قوية لدرجة انها جابت معاهم تأثير ونتيجة قوية جدا وكانوا مبسوطين جدا بيها ، وحاسين انها فرقت معاهم في حياتهم بشكل قوي جدا ، وبعض الناس برضه قالولي انهم جربوها ومنجحتش بشكل كامل ومع ذلك كان ليها أثرها وهنا احب احب اقولكم ان واحد صاحبي سألني ، امتى التقنيات ديه بتفشل ومكنش مني غير اني اقوله انها عمرها مابتفشل . . على الاقل بتجيب نتيجة غير الي انت متوقعها بالظبط لكن في النهاية بتجيب نتيجة ترضيك ..

النهاردة في خلال المقالة ديه هتكلم عن 5 اساليب للاقناع

والمرة ديه التقنيات ديه مش محتاجة منك انك تتمرن او تجرب .. ببساطة لانها مرتبطة بالتنويم الضمني بس تقدر تستخدمها من غير ماتدخل الشخص في حالة مختلفة ، وهتندهش في النهاية انها حاجات بسيطة جدا وبنعملها كل يوم تقريبا بس المميز هنا انك هيبقى معاك 5 تقينات مختلفة تقدر تستخدمهم في اي وقت ..

التقنية الاولى : ازاي ممكن تقنع اي حد عن طريق انك تطلب اكتر

"بكام ديه ياحاج؟ ب 25 يا ست ، لا هما 10 بس ، ماشي ياست "

تفتكر الحاج اتكسف علشان كده رضي ب 10 بس ؟

الفكرة ببساطة انك لما تيجي تطلب من حد حاجة ، فلوس مثلا ، اطلب دايما حاجات كبيرة علشان لو رفض ، اطلب منه اقل فيوافق ، الانسان بسهولة ممكن يرفض اول عرض او اول طلب ، لكن هيتحرج انه يرفض التاني بالذات لو التاني ارخص او اسهل انه يتنفذ، وديه حاجة بيعملوها الاطفال بشكل قوي ، لما يطلبوا من اهاليهم انهم يروحوا الملاهي مثلا ، الاب يرفض ويجادلوه ويصروا ويرفض وفي الاخر يقولوله طيب "نروح السينما بس؟" فيستريح الاب ويوافق وهو فاكر ان فيه عبء كبير راح من عليه ..

الشخص بيحس بالتزام اكتر انه ينفذلك الطلب التاني في حالة انه رفض الاول ، وبيحرج انه يرفض الطلب التاني (البديل) لو مكنش وافق على الطلب الاول ..

نفسيا الانسان بيحس بتأنيب ضمير لو رفضلك حاجة وبيحاول انه يعوضك في اي حاجة تانية ... علشان كده السر انك تطلب اكتر من المطلوب ولما يترفض طلبك اطلب بالظبط الي انت عايزه وغالبا هتلاقي ان طلبك التاني اتوافق عليه ...

التقنية الثانية : ازاي تقدر تقنع الشخص انه يشتري اي حاجة

وديه طريقة من الطرق الي بحب استخدامها بشكل شخصي ، فكرتها انك لو حبيت تبيع لحد حاجة ، فشوف هو محتاج ايه او ايه مشكلته وبعد كده اعرض خدماتك ، علشان تعرف هو محتاج ايه دور في كلامه على كلمات معينة زي "عايز" ، "نفسي في" ، "بحب" ، "محتاج" ، "مساعدة في" ، "ياريت" ، "بكره" ، "المشكلة ان" ..

على سبيل المثال ، لو حد قالك "انا محتاج انظم وقتي اكتر من كده" ، ممكن ساعتها توجهه لكورس في ادارة الوقت لمدرب معين ويبقى ليك نسبة ، او حد قالك "مخنوق من الحر ده" ، ممكن تقوله يروح معاك اسكندرية فرضا ، المهم انك بتعرض خدماتك بناء على احتياجات الشخص ولو الشخص مش محتاج خدمة من الخدمات الي بتقدمها فساعتها انت هتستخدم التنويم الضمني واللغة علشان تقنعه ان احتياجه لكذا ده معناه انه محتاج كذا وكذا ، وتبدأ عملية الربط وفي النهاية تعرض عليه خدمتك الاساسية ..

انت مش بتضلل او بتنصب على حد ، العملية مربحة للطرفين ، انت هتستفيد من الطريقة ديه والشخص التاني هتتحل مشاكله وهيحصل على الي هو عايزه ..

كل الي عليه تعمله انك تسأل الشخص اسئلة من نوعية :
ايه اكتر حاجة انت محتاجها في حياتك ؟
ايه المواقف الي لما تتحط فيها تحس انها مشاكل بالنسبة لك ؟
تحب تنجز في ايه في خلال الشهور الجاية ؟
في اي حاجة اقدر اعملها علشان تحصل على الي انت عايزه ؟

اول ماتعرف معلومات عن احتياجات الشخص ده ساعتها بتستخدم تقنية نفسية اسمها "الالتزام" بمعنى ان الشخص بيحس انه لازم يلتزم بأي حاجة قالها .. لانه لو اتصرف بطريقة غير الي هو اعلن انه ملتزم بيها ده هيخليه متضايق وقلقان ..

من خلال انك تقوله "انا فاكر انك قولتلي ان عندك مشاكل مع مراتك ونفسك تحلها ، طيب لاقيتلك دكتور ممكن يحللك مشاكلك تحب تجرب؟"

نفسيا : صعب انه يرفض اقتراح زي ده لانه لو رفض فده معناه انه مش ملتزم بكلامه

حاول دايما انك تخلي ناس تانية تسمعه وهو بيتكلم ولو قدرت خليه يكتب الي هو عايزه على ورقة او اكتبها انت كانك بتهزر .. المهم انها تبقى دليل ليك بعد كده تخليه من خلاله يلتزم بكلمته معاك ..

التقنية التالتة : استخدام الاسامي المشهورة والمتع الخاصة للاقناع

لو قدرت انك تربط بين المنتج بتاعك واي اسم تاني مشهور ومعروف فساعتها نجاحك هيبقى عالي جدا وده الي بنشوفه دايما في مباريات كأس العالم ووجود رعاة كل هدفهم انهم يقولوا ان الجزم الي بيتلعب بيها من نايك برعاية نايك او ان الكورة اديداس ، او ان المشروب الرسمي بيبسي ، فالفكرة انهم بيربطوا بين حدث مهم اوي زي كاس العالم وبين المنتج بتاعهم ، بس طبعا انت مش محتاج انك تدفع الفلوس ديه كلها علشان تربط المنتج بتاعك ، ممكن ببساطة تعمل حاجة تانية زي انك تقول :

"عايز تبقى عنتر زمانك ؟؟ عايز صوتك يبقى صوت عمرو دياب؟ اشترك في الاكاديمية المصرية لشفط الوزن " .. ده مجرد مثال علشان يقربلك الفكرة ، انت ممكن تستخدم نفس التقنية بكذا طريقة تانية ولكذا موقف مختلف ..

الجزء التاني من التقنية بيعتمد على المتع الخاصة للشخص التاني ، فرضا واحد بيحب الصيد ، وعايز تقنعه انه يشترك في دورة مثلا او خلينا نقول يشتري تليفون .. ممكن تقوله الاتي "مع تليفون نوكيا هتقدر انك تروح لبحر كبير وواسع من الامكانيات والفرص الي هتقدر تصطادها من خلال مميزات التليفون الجديدة " الفكرة انك بتستخدم اهتمامات الشخص عن طريق انك تسأله اسئلة ومن اجابتها هتعرف نوعية الاهتمامات الشخصية وتبدأ على اساسها تظبط رسالتك الدعائية علشان تقنعه ..

التقنية الرابعة : قانون التوقع

عمرك سمعت جملة "انت بتحصل على ماتتوقع الحصول عليه؟"

ديه حقيقة مدعمة بقانون اسمه قانون التوقع وهنا هقولكم على 3 طرق تستخدم فيهم التوقع علشان تقنع الناس وتدخلهم في حالة التقبل للاقتراحات الي هتقولهالهم..

الطريقة الاولى : قاعدة الباركينسون
ديه طريقة تحفة لو عايز الشخص يخلص شغل بياخد 3 شهور تخليه يخلصه في 3 اسابيع ، وده عن طريق انك تبدأ تقوله الشغل ده بيخلص في 3 اسابيع ، ولو لاقيت الشخص فعلا ميقدرش انه يخلصه في 3 اسابيع ممكن تقوله قبل ماينتهوا "بسبب انك اظهرت التزام وطاقة عالية فانا همدلك المدة اسبوعين كمان" ده هيخلي الشخص يشكرك لان بالنسبة له اسبوعين كتير اوي مع ان المدة الحقيقة اكتر من 3 شهور

عداء سنة 1952 كسر الرقم العالمي في جري 4 ميل لما قدر انه يجريهم في اقل من 4 دقايق وده في الوقت الي كان فيه اعتقاد قوي ان محدش يقدر يكسر الرقم ده ، ولما هو كسره تاني سنة كان فيه 17 عداء قدروا يكسروا الرقم في اقل من 4 دقايق ، وده لانهم توقعوا ده بسبب انهم سمعوا عن حد قدر يعملها ، فانت لو قولت لحد ان الشغل ده بيخلص في اسبوع او ساعتين حتى هتلزم الشخص انه يخلصه في المدة ديه بس ، والاهم من كده انك ممكن تستخدمهم مع حد بيذاكر لما تقوله "اي حمار ممكن يجيب 90% على الاقل في المادة ديه "

الطريقة التانية : خليك محدد

الطريقة التانية علشان تقوي التوقع في دماغ حد وتخليه يجيب احسن ماعنده انك تقوله "انا عارف انك بتكتب كويس جدا لدرجة انك تقدر تكتب 5 مقالات في 5 ساعات"

الطريقة التالتة : توقع ان الناس يتوقعونك

الفكرة انك لما تشوف حد لابس نضارة وبدلة بيضا هتقول عليه دكتور ، لو لاقيت حد لابس بدلة سودا هتقول عليه رجل اعمال ، لو لاقيت حد لابس تيشيرت مقطع هتقول عليه سيس ، الناس بيتوقعوا منك نتيجة كويسة بناءا على لبسك ومظهرك العام علشان كده دايما خد بالك من لبسك وطريقتك واسلوب كلامك لان المشكلة العامة اننا كبشر دايما بنقول رأينا في اي حد نشوفه لأول مرة ، فخلي دايما الانطباع الاول ليك في قمته ..

التقنية الخامسة : احكي قصة

تحب احكيلك قصة ؟ لما تسمع جملة زي ديه ، انتباهك كله بيروح في القصة ، ورواية القصة لعميل او لشخص انت عايز تقنعه طريقة عبقرية علشان متمرش على الردار بتاعه الي هو عقله الواعي ، العقل الواعي زي الحارس على قصر ، مينفعش تدخل القصر الا لازم الاول تشد الانتباه وتلغى الواعي من خلال قصة ، محدش بيعترض على قصة ، ببساطة لانه مش ملزم من البداية انه يقتنع بحاجة ، انت مجرد انك بتقول قصة ، في القصة ديه ممكن تحكي عن تجربة خاصة لحد في نفس موقف العميل بتاعك وازاي اختار المنتج الي انت بتقدمه وبقى مبسوط بكده ، وتحكي الخطوات الي العميل التاني عملها وتفاصيل الاتفاق ، كمجرد قصة ، ممكن قصة كوميدية او قصة عادية بتوصل من خلالها افكار معينة عنك ، اخلاقيات معينة ، كل الي هيحصل ان الشخص التاني بيطبق اي حاجة على نفسه ولو بشكل لاواعي ..

في خلال القصة انت بتاخد الشخص من حالة وبتوديه في رحلة في عالم تاني بيبقى فيه متقبل اكتر للاقتراحات والتغييرات الجديدة ..

في اللحظة ديه بتبدأ تقوله التعديلات الجديدة الي انت عايزه يطبقها في حياته ، التنويم الضمني مبني بشكل قوي على استخدام القصص والحقيقة ان اغلب تقنيات التنويم الضمني بيتم تطبيقها في النهاية في شكل قصة بسيطة بتوصل من خلالها فكرة او اقتراح قوي ..

فيه اكتر من 250 تقنية مختلفة كل تقنية مختلفة ممكن تاخدك وتاخد عملية الاقناع لمرحلة اقوى تبقى فيها مؤثر اكتر ومقنع اكتر .. وان شاء الله في خلال دورة التنويم الضمني هتكلم عن 30 تقنية مختلفة ممكن تستخدمهم حالا في عمليات الاقناع في شغلك او علاقاتك الاجتماعية ..

المراجع ، مايكل ليي ، كيفن هوجان

بقلم
نهاد رجب
مدرب تنويم ضمني متخصص في الاقناع الضمني
معالج في التنويم الايحائي
مدرب تنمية بشرية
مؤسس الشبكة العربية للتنمية البشرية


ملحوظة هامة :
بالنسبة للموضوع ده انا نقلتة من مصدر الشخص نفسة اللي كاتبة المدرب نهاد رجب..
يعني الموضوع حصري، ولانة مش منتشر فمش هتلاقي عند اي حد تاني، لأن ببساطة لسة محدش اتكلم عالتنويم الضمني ده اطلاقا في اي منتديات

اي خدمة مع شيمو مش هتقتدر تغمض عنيك من الحصريات

 


أكتب تعليق على الموضوع مستخدماً حساب الفيس بوك

تسهيلاً لزوارنا الكرام يمكنكم الرد ومشاركتنا فى الموضوع
بإستخدام حسابكم على موقع التواصل الإجتماعى الفيس بوك


 
رد مع اقتباس
رقم المشاركة : ( 2 )
قديم   26-05-2010, 05:21 AM
الصورة الرمزية Endless Pain
 
Endless Pain
Endless Pain غير متواجد حالياً
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع
Egypt
 
رقم العضوية : 9738
تاريخ التسجيل : Feb 2008
الدولة : مصر
العمر :
الجنس :  Male
مكان الإقامة : Giza
عدد المشاركات : 2,955 [+]
آخر تواجد : 02-05-2012 [+]

افتراضي


Bookmark and Share

ايه الجماال داا يا قمر .. تسلم ايدك
تم النقل لقسم المواضيع العامه  

رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
آيامك, مزاج, اللى, المغنطيسى, التنوبم, تتعلم, تعرف, تقنع, طريق


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع



® Powered by vBulletin ®
Copyright ©2000 - 2014
جميع الحقوق محفوظـه لـ منتديات جودزيـلا 2014 ©